Διαδρομές
- Έτος:
- 2003
Η μικρού μήκους ταινία Το ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα. Κείμενο της Αλίντας Δημητρίου |
|
Το ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα. Πώς παρουσιάστηκε το ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα; Θα πρέπει να φτάσουμε στο 1922 για να αλλάξει η οπτική. Γι' αυτό και το ντοκιμαντέρ στη δεύτερη περίοδο μέχρι τον πόλεμο του 1940 δεν αναπτύχθηκε. Πολιτικοί και κοινωνικοί λόγοι έδωσαν προτεραιότητα στα επίκαιρα (ζουρνάλ), ένα είδος που δεν ενοχλεί, ταυτίζεται με την κατάργηση του κοινοβουλευτισμού και δίνει την ψευδαίσθηση της αντικειμενικής πληροφόρησης. Με τον πόλεμο του 1940 ανακόπτεται κάθε παραγωγή και οι κινηματογραφιστές στην πρώτη γραμμή του μετώπου καταγράφουν τη λαίλαπα του πολέμου. Από την περίοδο της Κατοχής από τους Ναζί και αργότερα της Απελευθέρωσης έχουν διασωθεί αρκετά ντοκουμέντα αλλά τα περισσότερα έχουν χαθεί. Αντίθετα, το φωτογραφικό υλικό που υπάρχει από εκείνα τα χρόνια είναι πολύ μεγαλύτερο. Είναι φυσικό λοιπόν το ντοκιμαντέρ το οποίον ταυτίζεται με την ελευθερία της έκφρασης να μην ανθίσει τα πρώτα χρόνια της τρίτης περιόδου. Μέσα στη δεκαετία του ‘50 αναπτύσσεται το επιστημονικό ντοκιμαντέρ στον τομέα της χειρουργικής. Οι κρατικοί φορείς χρηματοδοτούν ένα πλήθος ντοκιμαντέρ, μικρού μήκους, που αφορούν την καθημερινή ζωή, τον τουρισμό, την εκπαίδευση. Την ίδια εποχή το Υπουργείο Προεδρίας αναλαμβάνει οργανωμένα την παραγωγή των ζουρνάλ. Σταθμός για τον ελληνικό κινηματογράφο είναι η χρονιά του 1960. Ιδρύεται, εγκαινιάζεται και θεσμοθετείται Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου. Σ' αυτή την πρώτη επίσημη παρουσίαση της εγχώριας παραγωγής προβλήθηκαν και ντοκιμαντέρ σε κοινό πρόγραμμα με τις ταινίες μεγάλου μήκους. Το πρώτο βραβείο για ντοκιμαντέρ δόθηκε στην ταινία Μακεδονικός Γάμος του Τάκη Κανελλόπουλου, ενώ στο Ρούσσο Κούνδουρο δόθηκε τιμητική διάκριση για τη μέχρι τότε δουλειά του στο ντοκιμαντέρ και ιδιαίτερα για την ταινία του Διεθνής Έκθεσις Θεσσαλονίκης. Το καλλιτεχνικό ντοκιμαντέρ, που στη διαμάχη εκπροσωπείται από τον Τάκη Κανελλόπουλο (Μακεδονικός Γάμος), χρηματοδοτείται από ιδιώτη και η ιδεολογία του καθορίζεται αντίστοιχα: ανεξαρτησία από σκοπιμότητες, υποκειμενισμός, αιρετικότητα. Ο Μακεδόνικος Γάμος έχει γυριστεί στη Δ. Μακεδονία και παρουσιάζει τα ήθη και τα έθιμα αυτής της περιοχής. Η διαπραγμάτευση του θέματος και ο τρόπος προσέγγισης και υλοποίησης υπήρξε έκπληξη για την εποχή. Γίνεται σημείο εκκίνησης μια νέας γενιάς σκηνοθετών που παρουσιάζεται μέσα στη δεκαετία του ‘60. Στη δεκαετία του '80 το ντοκιμαντέρ εξορίστηκε στην τηλεόραση και ταυτίστηκε με το τηλεοπτικό ρεπορτάζ. Βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αναλογικά το φαινόμενο της δεκαετίας του '50 όταν οι κρατικοί φορείς χρηματοδοτούσαν κατά παραγγελία το ντοκιμαντέρ για τη διαφήμισή τους. Όταν η τηλεόραση παράγει το ντοκιμαντέρ, εξυπηρετεί από τη μια τις ανάγκες ενός προγράμματος που πρέπει να γεμίσει και από την άλλη επιλύει τις βιοποριστικές ανάγκες των κατασκευαστών. Γιατί πώς αλλιώς μπορεί να ερμηνευτεί αυτή η πληθώρα αναθέσεων; Ολόκληρες σειρές ντοκιμαντέρ ξεπετάγονταν για να αποκομισθεί το μεγαλύτερο κέρδος. Αρκούσε να αποτυπωθεί ένα κομμάτι πραγματικότητας, ένας λόγος δίκην σχολίου και μια μουσική. Διάχυτη είναι η άποψη ότι τηλεόραση λίγο-πολύ καθόρισε τη θεματολογία του ντοκιμαντέρ και οι κινηματογραφιστές ενέδωσαν στις προδιαγραφές του εργοδότη. Το πρόβλημα όμως είναι αλλού. Σταδιακά οι κινηματογραφιστές απώλεσαν τη μαχικότητά τους και οι ανθρώπινες και κοινωνικές αξίες περιθωριοποιούνται. Η ικανοποίηση των βιοποριστικών αναγκών γίνεται έμμεσο άλλοθι και άμεσο οι μικρές επιχορηγήσεις. Εντούτοις, οι σκηνοθέτες του ‘60 ήταν πένητες και όμως έκαναν δουλειά. Η δεκαετία του ‘80 καταργεί τους πένητες και προσφέρει σ' όλους δουλειά με αντάλλαγμα την απώλεια της κοινωνικής συνείδησης. Δεν υπάρχουν πλέον ντοκιμαντέρ αντίλογου και καταγγελίας. Και όσοι, την άποψη του αντίλογου την αποδίδουν σε στράτευση, στο βάθος εκφράζουν μια άλλη στράτευση. Έτσι, λοιπόν, οι κινηματογραφιστές εγκατέλειψαν τις παλιομοδίτικες καταγγελίες και περιορίστηκαν στην παράλληλη εξάρτηση τους από τη φιλολογική παιδεία που εκφράσθηκε με το «ποιητικό» ντοκιμαντέρ. Η ποίηση στα ντοκιμαντέρ αυτά συνίσταται από ένα λόγο φιλολογικού ύφους, συνοδό της εικόνας, και η αξιολόγηση τους εξαρτάται από το λόγο. Δηλαδή, κρίνουμε ένα κινηματογραφικό είδος με φιλολογικά κριτήρια παραβλέποντας τα εκφραστικά μέσα του είδους δόμηση, μοντάζ, ρυθμό, οικονομία. Η ποίηση όμως στον κινηματογράφο παράγεται από την κατάθεση της ανθρώπινης πράξης, σε συνδυασμό με εξωφιλμικούς κώδικες. Αντίθετα, στα "ποιητικίζοντα" ντοκιμαντέρ η ποίηση εξαρτάται μονάχα από το λόγο, δηλαδή, χαρακτηρίζεται από εξωφιλμικό στοιχείο. Αναπτύχτηκαν επίσης ιστορικά, οικολογικά, αρχαιολογικά ντοκιμαντέρ και "εθνολογικά". Και στο μεν θεματολογικό επίπεδο δεν παρουσιάζουν καμία ανατροπή της επικρατούσας ιδεολογίας, στο δε μορφολογικό πάσχουν από έλλειψη δόμησης και οικονομίας. Και λέγοντας δόμηση εννοούμε τη σωστή διάταξη των σχέσεων που έχουν τα στοιχεία του θέματος που ερευνάται και που καθορίζεται από το εννοιολογικό μοντάζ. Το ντοκιμαντέρ στην κατασκευή του απαιτεί οικονομία και δόμηση, κινείται τη διάσταση του βάθους, ενώ τα τηλεοπτικά κινούνται στη διάσταση του πλάτους. Παράδειγμα του πλάτους: όταν φωτογραφίζουμε τα σημαίνοντα ενός γεγονότος και δεν προχωρούμε στην ανάλυση των στοιχείων και των σχέσεων που το συνθέτουν. Όσο για τη δεκαετία του 2000 είναι νωρίς ακόμη να κάνουμε αποτίμηση τόσο στην κατασκευή τους όσο και στο ιδεολογικό περιεχόμενο που πραγματεύονται. |
|
|