(απαραίτητο για την ψηφοφορία των ταινιών)
(απαραίτητο για το σχολιασμό των ταινιών)

Στατιστικά

  • Σύνολο μελών: 6617

Τυχαίες ταινίες

Σύγχρονο κείμενο (Ιανουάριος 2012) για την ταινία Βερνταλάκ απο τον Δημήτρη Νάκο

Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑΚΟΥ

Στην ταινία Βερνταλάκ του Βαγγέλη Κοτρώνη, μια γυναίκα κάθεται πάνω σε έναν βράχο και κοιτάει μπροστά της την πόλη. Μια μπεργκμανική φιγούρα του θανάτου την πλησιάζει, εκείνη στρέφει το βλέμμα της απότομα πάνω στη φιγούρα, αλλά η φιγούρα έχει εξαφανιστεί. Οι τίτλοι αρχής πέφτουν και η ταινία ξεκινάει.
Η γυναίκα έπειτα στην παραλία  έρχεται σε επαφή με τη θάλασσα (κυριάρχο στοιχείο στην ταινία), έπειτα μια παρέα και πάλι στην παραλία το βράδυ, μια εφήμερη συνεύρεση με έναν άντρα, μισοκατεστραμμένα τοπία, μια βόλτα με μία άλλη γυναίκα και στο τέλος ξανά η φιγούρα του θανάτου.

Το «Βερνταλάκ» δεν είναι μια κλασικής αφήγησης ταινία. Αποσπασματικές ιστορίες, αποσπασματικές εικόνες σε χρόνο και χώρο που δε διευκρινίζονται. Άνθρωποι που περισσότερο μοιάζουν με σπαράγματα ανθρώπων κινούνται δίχως σκοπό, έχοντας μείνει κενές  οι πράξεις τους κάθε νοήματος, αλλά και κάθε σημασίας. Ελάχιστες ατάκες κι αυτές μόνο από την πρωταγωνίστρια.

Η ηρωίδα του Κοτρώνη είναι ένα άτομο δίχως επιθυμίες και στόχους, δίχως να ευχαριστιέται τίποτα και στο τέλος τέλος δίχως «εγώ». Η «ασυνέχεια» της προσωπικότητάς της εικονοποιείται και με την ασυνέχεια του μοντάζ.

Η ίδια η ταινία, εξάλλου, θα μπορούσε να ειδωθεί ακόμα και αποκλειστικά ως σπουδή πάνω στο μοντάζ. Το μοντάζ, άλλωστε, συνιστά το βασικό γνώρισμα του κινηματογράφου που τον διαφοροποιεί από τις άλλες μορφές τέχνης, είναι το στοιχείο εκείνο, που αποτελεί την  ιδιομορφία του μέσου, κατά τη διατύπωση του Arnheim και αποτελεί τη διαδικασία κατά την οποία φτιάχνεται τελικά μια ταινία. «Το μοντάζ μπορεί να ειδωθεί ως ο μεγαλοπρεπής δρόμος που οδηγεί στην τέχνη του φιλμ», υποστηρίζει ο Arnheim, ενώ εξίσου δηλωτική είναι και η ρήση του Πουντόβκιν, ότι «το μοντάζ είναι τα θεμέλια της φιλμικής τέχνης». Ενώ και ο Eisestein επιχείρισε να τονίσει και μέσω των φιλμ του και μέσω των γραπτών του τη συγκινισιακή φόρτιση που μπορεί να προσφέρει το μοντάζ στον θεατή.

Ο Κοτρώνης στο «Βερνταλάκ» πειραματίζεται με το μοντάζ, το οποίο κάνει εξ ολοκλήρου ο ίδιος και στοχεύει ουσιαστικά στη συναισθηματική αναμόχλευση του θεατή του. Ο Κοτρώνης δε δοκιμάζει μέσω του «Βερνταλάκ» να κάνει τον θεατή να καταλάβει κάτι, αλλά να νιώσει.
Η ταινία ξεκινάει σε έναν έρημο, βραχωδη τόπο πάνω από την πόλη συγκρίνοντας τραγικά τη «θνητότητα» του εν λόγω τοπίου με τη «θνητότητα» που φέρει και η πόλη. Η ηρωίδα στέκει απέναντι από μια πόλη που της είναι πια ξένη. Ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει πια σε μία ξένη προς αυτόν πόλη. Τίποτε δεν τον δένει με την πόλη, τίποτε δεν του είναι οικείο, έτσι που στο τέλος να μη νιώθει, ότι ανήκει πλέον στην πόλη.

Η σκηνή στον τόπο πάνω από την πόλη επαναλαμβάνεται, άλλες δύο φορές στη διάρκεια της κινηματογραφικής αφήγησης, μία στη μέση και μία στο τέλος. Στην τελευταία σκηνή η φιγούρα του θανάτου πλησιάζει την κοπέλα, η οποία όχι απλά δεν επιχειρεί να την αποφύγει, αλλά αντίθετα πέφτει στην αγκαλιά της σαν εκει να αποζητά τη λύτρωση. Mε voice over ακούμε τις τελυταίες της ατάκες:  «Αναχαιτίζοντας τη βία της καθημερινότητας σε μια στιγμιαία αναλαμπή, σε είδα...».

Το εισαγωγικό κείμενο για την ταινία έγραψε ο Δημήτρης Νάκος

Σχόλια

Το εισαγωγικό κείμενο για την ταινία έγραψε ο Δημήτρης Νάκος

Ο Δημήτρης Νάκος γεννήθηκε το 1982 στην Αθήνα. Είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου στον Τομέα Θεωρίας και Ιστορίας του Κινηματογράφου, απόφοιτος του Π.Μ.Σ. «Πολιτιστική Διαχείριση» του Παντείου Πανεπιστημίου και της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Διδάσκει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Παραστατικές Τέχνες και αναλαμβάνει την παραγωγή των σπουδαστικών ταινιών του Πανεπιστημίου. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει πολλές μικρού  μήκους ταινίες, οι οποίες έχουν διακριθεί σε εγχώρια φεστιβάλ. Έχει συνεργαστεί ως κριτικός κινηματογράφου και αρθρογράφος με τη Metropolis, το moveit, το city vibes και την Αυγή, ενώ διατηρεί και τη σελίδα κινηματογραφικής κριτικής cinekritiki.blogspot.com.